Uue keskkonna suunajad Pilvi Ojamaa

Kai Lobjakas
Alus ja vaasid Gondel. | ETDM

Tarbeklaasil on olnud Eesti klaasi- ja disainiajaloos keskne ning mõjukas roll mitme kümnendi vältel. Praeguseks teab ilmselt enamik eestlasi oma kodustel riiulitel asuvate esemete autorit ja võimalikku hinda. Üks olulisemaid nende seas oli Pilvi Ojamaa (1930).

Siin kujundatud ja toodetud esemed määrasid alates nõukogude aja algusest koduse argikeskkonna ilme. Tarbeklaas loodi Eestis 1934. aastal asutatud Johannes Lorupi natsionaliseeritud ettevõtte baasil. Samaks jäid asukoht ja mitmed töötajad. Nagu mitmel pool mujal, töötati ka Tarbeklaasis esialgu varasemate, sõjaeelsest ajast pärinevate vormide ja mudelitega. Lisaks olid kasutusel mitmed üleliidulistest tootekataloogidest pärit kujundused, milleks olid nii massiivsed lõiketehnikas dekoreeritud vormiga või klassikalised lihtsa dekooriga esemetüübid. Mõistagi kujunes see probleemiks kunstnikele, kelle jaoks tähendas see vähese kaasamise kõrval muu hulgas takistust loomingulisele panusele laiemalt.

Edasi lugemiseks

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid